Żeby konsument odnalazł twój biznes powinieneś nie tylko złożyć firmową stronę internetową, lecz także zadbać o jej pojawianie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony i to czy regularnie pojawiają się na niej nowe rzetelne i użyteczne dla potencjalnego klienta artykuły. Lecz nie wolno także zignorować tzw. link buildingu, a więc zdobywania linków kierujących na stronę. Jednym ze sposobów na link building jest zastosowanie PBN-ów – prywatnych sieci portali.
Private blog network, czyli kto używa PBNy?
PBNy są prywatne, bowiem są budowane a potem kierowane przez jeden podmiot (przeważnie przez sporą agencję marketingową albo firmę SEO), który dba o jakość dostępnych tam artykułów. PBNy są zwykle wykorzystywane jako jeden z punktów wieloaspektowej strategii marketingowej, co jest bardzo istotne, bowiem najlepsze rezultaty ich zastosowania zauważa się w stosunku do stron, które zostały wcześniej poprawnie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają pozyskanie dużej liczby linków przychodzących do witryny, ale również na ich dywersyfikację, co jest dobrze widziane przez wyszukiwarki. Za słaby punkt PBNów można uznać tylko to, że ich stworzenie sporo kosztuje, a później konieczne jest przeznaczenie wielu godzin na zachowanie ich w wysokiej jakości.
Jak korzystać z PBN? Polecamy artykuły z canonicalem i wizytówki NAP
PBNy bardzo dobrze sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można za ich pośrednictwem publikować sponsorowane artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To niejako każda publikacja w sieci, gdzie przedstawione są istotne informacje kontaktowe firmy – jej pełna nazwa, adres i telefon bądź adres e-mail. Na przykład wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim również profil w mediach społecznościowych, profil w ogólnodostępnym katalogu biznesowym albo artykuł, w którym podano firmowe dane teleadresowe.
Drugi efektywny sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na republikacji rzetelnych artykułów z dodaniem linku do źródła treści oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek zwykle oceniają lepiej przydatność oryginalnego artykułu, bowiem napotykanie linków do niego na rozmaitych witrynach zewnętrznych postrzegają jako znak, że pod danym adresem kanonicznym znajdują się wiarygodne, warte uwagi informacje. Artykuły z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy tekstach z sektora YMYL, gdzie istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych powiązanych głównie z prawem, aktualnymi informacjami, doradztwem finansowym i zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO